Originální popis hry
Ve Válce o prsten jeden hráč ovládá Svobodné národy (FP), druhý hráč ovládá Stínové armády (SA). Zpočátku se národy Svobodného lidu zdráhají vzít do rukou zbraně proti Sauronovi, takže je musí Sauron napadnout nebo přesvědčit Gandalf či jiní společníci, než začnou řádně bojovat: to představuje Politická dráha, která ukazuje, zda je národ připraven bojovat ve Válce o Prsten, či nikoliv.
Hru lze vyhrát vojenským vítězstvím, pokud Sauron dobude určitý počet měst a pevností Svobodného lidu, nebo naopak. Skutečnou nadějí Svobodných lidí je však výprava Prstenu: zatímco se armády střetávají po celé Středozemi, Společenstvo prstenu se snaží tajně dostat k Hoře osudu, aby zničilo Jeden prsten. Sauron si není vědom skutečných záměrů svých nepřátel, ale hledá po celé Středozemi drahocenný Prsten, takže Společenstvo bude čelit četným nebezpečím, která představují pravidla Honby za Prstenem. Společníci však mohou povzbudit Svobodné národy k boji proti Sauronovi, takže hráč Svobodných národů musí vyvážit potřebu chránit Prstenovce před újmou a snahu vybudovat řádnou obranu proti armádám Stínu, aby neovládly Středozem dříve, než Prstenovec dokončí svou výpravu.
Každý herní tah se točí kolem hodu akčními kostkami: každá kostka odpovídá akci, kterou může hráč během tahu provést. Podle toho, jaká strana padne na každé kostce, je možné provést různé akce (přesun armády, postavy, verbování vojáků, posun na politické dráze).
Akční kostky lze také použít k tahání nebo hraní karet událostí. Karty událostí se hrají tak, aby představovaly specifické události z příběhu (nebo události, které se případně mohly stát), které nelze ztvárnit běžnou hrou. Každá karta události může také vytvořit nečekaný zvrat ve hře, umožnit zvláštní akce nebo změnit průběh bitvy.
Automatický překlad
In War of the Ring, one player takes control of the Free Peoples (FP), the other player controls Shadow Armies (SA). Initially, the Free People Nations are reluctant to take arms against Sauron, so they must be attacked by Sauron or persuaded by Gandalf or other Companions, before they start to fight properly: this is represented by the Political Track, which shows if a Nation is ready to fight in the War of the Ring or not.
The game can be won by a military victory, if Sauron conquers a certain number of Free People cities and strongholds or vice versa. But the true hope of the Free Peoples lies with the quest of the Ringbearer: while the armies clash across Middle Earth, the Fellowship of the Ring is trying to get secretly to Mount Doom to destroy the One Ring. Sauron is not aware of the real intention of his enemies but is looking across Middle Earth for the precious Ring, so that the Fellowship is going to face numerous dangers, represented by the rules of The Hunt for the Ring. But the Companions can spur the Free Peoples to the fight against Sauron, so the Free People player must balance the need to protect the Ringbearer from harm, against the attempt to raise a proper defense against the armies of the Shadow, so that they do not overrun Middle Earth before the Ringbearer completes his quest.
Each game turn revolves around the roll of Action Dice: each die corresponds to an action that a player can do during a turn. Depending on the face rolled on each die, different actions are possible (moving armies, characters, recruiting troops, advancing a Political Track).
Action Dice can also be used to draw or play Event Cards. Event Cards are played to represent specific events from the story (or events that could possibly have happened) that cannot be portrayed through normal game-play. Each Event Card can also create an unexpected turn in the game, allowing special actions or altering the course of a battle.